لینک‌سازی به چه معناست؟ | استراتژی‌های دریافت بک لینک برای وب‌سایت

اگر بخواهیم به شکل خلاصه بگوییم پیوندها یا لینک‌ها، واحد پول دنیای وب هستند؛ سایت‌هایی که تعداد زیادی از آن دارند معمولا معتبرتر تلقی می‌شوند.

اگر به تازگی شروع به تحقیق در این مورد کرده‌اید، پیدا کردن استراتژی‌های لینک بیلدینگ می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد، اما تنها همین مطلب توانایی این را دارد که به بسیاری از پرسش‌های شما پاسخ دهد. با بلاگ رسام همراه باشید.

در این نوشته

در گذشته لینک‌سازی تنها بر کمیت وابسته بود اما امروزه داستان دیگری در جریان است.

اگر در حال پیاده‌سازی استراتژی خود در این زمینه هستید باید بدانید که نتایج آن آنی نخواهد بود (اگر استراتژی درست را به کار گرفته باشید.)

صفحاتی که در آنها لینک ایجاد می‌کنید، به ویژه کیفیت و اعتبار آن صفحات، نقش کلیدی در تعیین رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو دارند.

نکته مهم: با خواندن این نوشته ممکن است این تصور به وجود بیاید که اصلی‌ترین معیار رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجو، بک‌لینک‌ها هستند اما این گونه نیست و در کنار بک‌لینک‌ها، فاکتورهای مهم دیگری نقش ایفا می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر این پیوند را دنبال کنید.

لینک‌سازی (Link Building) چیست و چه اهمیتی دارد؟

لینک‌سازی فرآیند به دست آوردن لینک از وب‌سایت‌های دیگر به سایت شما است، لینک‌ها راهی برای کاربران برای حرکت بین صفحات وب‌ است. موتورهای جستجو از پیوندها برای خزیدن(Crawl) در وب استفاده می‌کنند. 

ساخت لینک برای بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) مهم است. بک لینک‌ها یکی از عوامل اصلی به شمار می‌روند که موتورهای جستجو برای تعیین رتبه‌بندی از آن استفاده می‌کنند. هر چه سایت‌های با کیفیت، قابل اعتماد و معتبرتر به شما لینک دهند موتورهای جست‌وجو از آن به عنوان یک سیگنال مثبت در رتبه‌بندی استفاده می‌کنند.

فراتر از آن، لینک‌هایی به وب‌سایت شما، به کاربران کمک می‌کند تا سایت شما زودتر را پیدا کرده و در نتیجه شما ترافیک بیشتری برای سایت خود جذب خواهید کرد.

همه لینک‌ها به وسیله شما ساخته نمی‌شوند، ممکن است خبرنگاری در انتهای نوشته‌اش سایت شما را ذکر کند یا یک مشتری خوشحال به دلیل علاقه‌اش به چیزی که خریده، در وبلاگ خود به شما لینک بدهد. به دست آوردن لینک‌هایی که نخواسته‌اید چیزی است که باید در بلندمدت برایش تلاش کنید.

ساختار لینک‌ها

برای درک اهمیت لینک سازی، بهتر است که ابتدا نحوه ایجاد یک لینک، نحوه مشاهده لینک‌ها توسط موتورهای جستجو و آنچه می‌توانند از آن‌ها تفسیر کنند را درک کنید.

همان گونه که می‌بینید لینک‌ها با تگ HTML ساخته می‌شوند(تگ a) و می‌توانیم به آن نشانی، ویژگی و متن اضافه کنیم.

  • آدرس لینک: “href” مخفف “hyperlink referral” است  و درون آن آدرس لینک قرار می‌گیرد، آدرس الزاما یک صفحه وب نیست. این می تواند آدرس یک تصویر یا یک فایل برای دانلود باشد. گاهی اوقات، چیزی غیر از URL را می‌بینید که با علامت # شروع می‌شود. این پیوندها شما را به بخش خاصی از URL می‌برد.
  • متن لینک: این متنی است که کاربران در صفحه می‌بینند و اگر بخواهند لینک را باز کنند باید روی آن کلیک کنند. متن معمولاً به‌گونه‌ای قالب‌بندی می‌شود تا از متن اطراف آن متمایز شود، معمولا با رنگ آبی یا رنگ‌های دیگر.

معنی لینک ها برای موتورهای جستجو: دو روش اساسی برای استفاده موتورهای جستجو از پیوندها وجود دارد:

  • برای کشف صفحات وب جدید، که سپس می‌توانند در نتایج جستجوی خود از آن‌ها استفاده کنند
  • برای کمک به تعیین رتبه‎‌بندی.

 

تگ نوفالو چیست؟

لینک‌های Nofollow لینک‌هایی هستند که ویژگی نوفالو روی آن ها اعمال می شود.(“rel=”nofollw) ویژگی نوفالو به موتورهای جستجو می‌گوید که آن لینک را نادیده بگیرند(برای دنبال کردن). این گونه لینک‌ها معمولا هنگامی که به روش‌های غیر طبیعی در حال ایجاد لینک هستیم(مانند ساخت تبلیغات) استفاده می‌شوند.( ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان به تگ‌های لینک اضافه کرد مثل UGC  و Sponsored.)

هنگامی که ویژگی نوفالو را اضافه نکنیم، لینک‌ها به شکل فالو(Dofollow) شمرده می‌شوند.

استراتژی‌های لینک‌سازی

از نظر مفهومی بیشتر استراتژی‌ها و تاکتیک‌های لینک‌سازی در یکی از چهار دسته زیر قرار می‌گیرند.

  1. افزودن: ساخت لینک به شکل دستی برای سایت‌ها
  2. خواستن: درخواست از وب‌سایت‌ها برای قرار دادن لینک شما
  3. خریدن: دریافت لینک در ازای پرداخت پول
  4. به دست آوردن: دریافت لینک ارگانیک از بازدیدکنندگان وب‌سایت.

در ادامه استراتژی‌هایی را برای هر دسته بیان می‌کنیم.

1- نوشتن پست مهمان

آیا پست‌های مهمان به سئو کمک می‌کنند؟ بله اما نه آن روش قدیمی که در وبلاگ‌های نامرتبط تنها پست‌هایی فاقد کیفیت با لینک‌های زیاد گذاشته می‌شد. روش قدیمی امروزه کاربرد خود را از دست داده است، برای این که از مزایای پست مهمان بهره‌مند شوید باید استراتژی درست را به کار بگیرید.

اولین گام انتخاب جایی است که می‌خواهید در آن پست مهمان منتشر کنید، سات‌هایی با اعتبار بالا طبیعتا باید در اولویت شما باشند، باید دقت کنید تا سایت‌های مرتبط را برای انجام این کار انتخاب کنید، ارتباط موضوعی سایت‌های لینک‌دهنده امروز یک فاکتور برای موتورهای جست‌وجو به شما می‌رود.

مطمئن شوید یک محتوای منحصر به فرد برای سایت دیگر ایجاد می‌کنید، تصور کنید این مطلب قرار بود که در سایت خود شما منتشر شود. سعی کنید در لا به لای محتوای خود چند لینک با متن مرتبط به سایت خود داشته باشید، لینک‌هایی که انتخاب می‌کنید همان موضوعی است که می‌خواهید آن را برای سئو بهینه کنید.

2- فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بازاریابی را متحول کرده‌اند و می‌توانند امتیاز بزرگی برای لینک‌سازی و تلاش‌های پست مهمان شما باشند. اگر در رسانه‌های اجتماعی فعال نیستید، به برندتان آسیب رسانده‌اید.

با اشتراک‌گذاری پست‌ها و تصاویرتان در این رسانه‌ها آن را در معرض دید افراد بیشتری قرار می‌دهید که می‌تواند به شکل مستقیم بر تعامل شما با کاربران بیشتر اثر بگذارد. حتی اگر تازه کار باشید و سایت شما مطالب کاملا مفیدی نداشته باشد با فعالیت خوب در رسانه‌های اجتماعی می‌توانید افراد زیادی را جذب کنید.

3- وبلاگ‌نویسی

یکی از بهترین استراتژی‌های لینک‌سازی وبلاگ‌نویسی و نوشتن مقاله است. با انتشار پست‌های با کیفیت نه تنها برند خود را معرفی می‌کنید بلکه به طور بالقوه زمینه دریافت لینک را برای خود فراهم می‌کنید.

استراتژی “به دست آوردن” را به یاد دارید؟ اینجا جایی است که باید آن را به کار بگیرید. باید محتوایی تولید کنید تا ارزش به اشتراک‌گذاری را داشته باشد، سعی کنید اصول فنی سئو را در بدنه نوشته رعایت کنید و قالبی برای بلاگ خود انتخاب کنید تا از نظر زیباشناختی کاربران از اسکرول کردن خسته نشوند. افزودن بخش نظرات میزان تعامل با پست شما را بالاتر می‌برد.

نکته مهم دیگر دگمه‌های به اشتراک‌گذاری است، باید آن را جایی قرار دهید تا کاربران از وجود آن آگاه باشند، بدوم وجود این دگمه‌ها، کاربران معمولا از به اشتراک‌گذاری دلسرد می‌شوند.

 

4- بک لینک‌های رقبا را بررسی کنید.

اگر رقبای شما در موتورهای جستجو رتبه بالاتری نسبت به شما دارند، احتمالا در مسیر درستی هستند. شما هم می‌توانید آنجا باشید.

جاسوسی از رقبای خود به شما کمک می‌کند تا ببینید آن‌ها برای چه کلمات کلیدی رتبه‌بندی شده‌اند و بهترین لینک‌های آن‌ها از کجا می آیند. این روش آنالیز، بررسی یا “تحلیل رقابتی” نامیده می‌شود.

برای بررسی رقبا نیاز به ابزارهایی دارید، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی به این منظور ساخته شده‌اند که سایت شما را از جهت‌های مختلف آنالیز می‌کنند تا عملکرد سئوی سایت خود را بهتر بشناسید، نمونه‌ای از این ابزارها moz، ahrefs، semrush و … هستند.

همه ابزارهای معروف پولی هستند اما نگران نباشید اکثر آن‌ها تعرفه‌های رایگان دارند (برای مثال 10 یا 15 روزه) که شما در این زمان می‌توانید از همه امکانات برنامه استفاده کنید، در همین بازه نیز می‌توانید به اطلاعات بسیار مفیدی دست پیدا کنید.

با بررسی بک‌لینک‌های سایت‌های رقیب تقریبا نیمی از مسیر را آمده‌اید، حالا کافی است با الگوگیری از لینک‌های با کیفیت سعی کنید تا آن‌ها را برای خود تکرار کنید.

نتیجه

بک‌لینک از معیارهای اثرگذار رتبه‌بندی است اما مهم‌ترینشان نیست، بدین معنا که اگر فاکتورهای حیاتی دیگر را رعاتی نکرده‌اید بهتر است سراغ لینک‌سازی نروید و نکته مهم دیگر این که چالش واقعی شما لینک سازی نیست، بلکه کسب لینک های با کیفیت، قابل اعتماد و طبیعی است.

 

هم‌رسانی

برچسب‌ها:  سئو

نوشته‌های بیشتر

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

جدیدترین مطلب